Vagus nerv ako kľúč pre kľud



Čo vagus vlastne je a ako funguje ?Je to najdlhší nerv v tele ukladajúci všetky informácie spájajuci mozog a črevá,a jeho dôležitosť v nervovom systéme ešte stále nedostáva veľa pozornosti.


Jeho resetom a tónovaním(rôzne cviky,áno aj čchi kung a dolný tantién je s ním úzko prepojený) dokážeme resetovať aj náš nervový systém,tým pádom sa dostať z úzkosti,mikrotraúm a fungovania na bojuj alebo uteč do stále permanentnejších stavov uvoľnenia,bezpečia,pokoja,kontroly nad svojou energiou a koncentráciou.


Je to dlhší článok ale oplatí sa prečítať dokonca,zdieľam dôležité informácie ktoré som objavila na mojej ceste.

Povedzme si ešte niečo o jeho spojení s traumou.Ako som už viac krát spomínala traumatický zážitok mohlo byť čokoľvek v detstve čo bolo príliš veľa pre náš nervový systém,a nie znásilnenie bitky a podobné veci.
Mohlo to byť aj opakované škaredé slová napríklad.Väčšina z nás s nimi funguje a ani o tom nevie.

Zabraňuje nám dostať sa na kvalitnejšiu úroveň bytia a potenciálu a pod.
Bohužiaľ, čas nezahojí všetky rany.
Či už v dôsledku zanedbávania dieťaťa, nehody,izolácie, straty milovanej osoby alebo dokonca chronického stresu v týchto šialených časoch, emocionálna trauma nie je ako fyzické zranenie, ktoré sa samo opraví.
Okrem toho terapia rozhovormi často nestačí na vyliečenie chaotického nervového systému.
Moja vlastná cesta sebaopravy ma naučila veľa o liečení traumy.


Myslela som si, že nenájdem úľavu od mozgu nonstop chrliaceho informácie,ľahkého PTSD( post traumatic stress disorder),ktorý mi znemožnoval koncentráciu..
Z prvej ruky som sa naučila, aké to je žiť s napr neschopnostou fyzického kontaktu bez stuhnutého tela,slučkového myslenia,a pod reakcii.


Nervový systém je v skutočnosti pevne zapojený, aby udržal traumu, aby prežil, prostredníctvom ochrannej reakcie nazývanej „tkanivová pamäť“.Je zaseknutý v slučke boja/úteku/zmrazenia po chronickom emocionálnom strese čo vysvetľuje, prečo maju ľudia panicku úzkosť,depresie migrény, panvová bolesť a iné oslabujúce symptómy PTSD stále postihujú mnoho ľudí dekády po zážitku


A kým táto biologická reakcia by nás pred tisíckami rokov zachránila pred predátormi vo voľnej prírode, dnes nám bráni cítiť sa prítomní a stelesnení, mať naplnené vzťahy a posúvať sa v našej kariére a celkovo živote vpred.


Podľa doktora Gabora Maté vysoké množstvo kortizolu(vieme že je velmi toxicky) zaplaví telo, keď nervový systém uviazne v tejto traumatickej reakcii príliš dlho.
Nielenže to môže ohroziť náš imunitný systém, ale môže tiež spôsobiť, že telo bude zraniteľné voči autoimunitným poruchám, chorobám a vírusovým infekciám.
Štúdie ukazujúce koreláciu medzi útokom a fibromyalgiou a súvislosť medzi PTSD a migrénami sú v skutočnosti nepopierateľné


No nikto nás neučil ako to liečiť.


Náš nefunkčný medicínsky systém necháva tých, ktorí prežili, odkázaných na lieky na predpis, jedlo a iné mechanizmy zvládania,ktorými si to kompenzujeme(jedlo,sex,drogy,alkohol,prehnané cvičenie a pod), a tie často časom zhoršujú symptómy.


Tradiční terapeuti strávia roky tréningom verbálnych foriem terapie, no nikdy sa nenaučia uvoľniť uložený traumatický stres z nervového systému prostredníctvom somatických a pohybovo zameraných terapií,pretože často nás ego chráni pred spomienkami takže hodinové rozhovory nepomožu a človek sa nikam nepohne.


V skutočnosti, keď terapie hovorením dávaju spušťače odporúčajú sa neverbálne pohybové modality.(Preto celý život cvičím a podvedome sa snažím napojiť na telo!)


A čo viac,verbálne formy terapie môžu byť pre tých, ktorí prežili, dokonca retraumatizujúce, keď je centrálny nervový systém stále v „boji/úteku/zamrznutí“ a ešte úplne nespracoval traumatickú udalosť (udalosti).


Je to preto, že rečová oblasť mozgu (tiež známa ako Brocova oblasť) znižuje prietok krvi a nervovú aktivitu pri vybavovaní si pamäte z traumy.


Ako môžeme liečiť traumu, keď rozprávanie nestačí?
Podľa popredných odborníkov, ako sú Dr. Levine a Dr. Maté, kľúčom k uzdraveniu je pomôcť znížiť disociáciu a znovu sa spojiť s telesnými vnemami. To je dôvod, prečo sa mnohé pohybové a na telo
zamerané terapie objavujú ako efektívnejšie a o traume informované modality, ako je somatické prežívanie, arteterapia, joga na základe traumy a čchi-kung,holotropné dýchanie,playfight a pod.
V skutočnosti len somatické liečebné techniky vyliečili PTSD u 44 % účastníkov tým, že pomohli klientom dokončiť pohyby, ktoré tkanivá zostali nespracovane!


Podobne aj dramatoterapia, pohybová a umelecká terapia preukázali rovnako pozitívne výsledky tým, že pomohli klientom rozšíriť ich schopnosť pozitívne pretvárať vnímanie udalostí a vytvárať nové spôsoby myslenia, čím sa v konečnom dôsledku znížil dopad traumy na ich život.


A nakoniec, Polyvagálna teória Dr. Stephena W. Porgesa ponúka pohľad na vagusumaby pomohla dosiahnuť pokojnejšiu a emocionálne vyváženejšiu stresovú reakciu.


A zatiaľ čo sa stále vynára mnoho ďalších zaujímavých a dokonca divokých liečebných modalít, ako vieme, ktoré z týchto terapií sú najlepšie pre naše individuálne potreby ked ich je tak veľa?Skúmať čo telu robí dobre.Ja napr som začlenila do mojej samoliečebnej praxe a cesty vývoju a to je toto:


Somatické cviky spojené s vedomým prepojeným dýchaním -EMBODIMENT a naladenie na obnovenie chemickej homeostázy v nervovom systéme čim sa opravuje emocionálny stav po spúšťacej reakcii


Písanie!! odmalička—je terapia sebareflexná značit myšlienky na papier,zvedomovať ich


Čchikung a Taichi!! najkompaktnejší toolkit


Kognitívno-behaviorálna terapia na preformulovanie obmedzujúcich presvedčení,prostredníctvom svetelných technologii,afirmácie obchádzajúce analyticku mysel ktoré idu priamo do podvedomia a prepisuju limitujuce presvedčenia solfeggio frekvenciami)


Čínska medicína a fytoterapia


Tanečné a pohybové aktivity na obnovenie nervového systému.(ecstatic dance,house,playfight,Brazílske jiu jitsu,skúmanie kontaktu s druhým)


Kemetická joga zameraná na všímavosť traum ,sebaliečivé pohyby v meditatívnmom stave na oživenie celistvosti a spojenia s mysľou-telo-dych.


Spev a kreslenie


Kraniosakrálna terapia a kraniosakrálny ččchikung(úžasná vec,telo si pomocou energetického dychu v mozgovomiešnej tekutine vyluči a spriechodní presne čo potrebuje)

Dychovo pohybová práca na jemné uzdravenie mosta spájajúceho mozog a telo:Vagus

Kvalitné informácie ponúka knižka accessing healing power of vagus nerve od Stanleyho Rosenberga

Zdieľaj ďaľej :)

Author:

Cestovateľ, pravdohľadač, warrior, dancer, tu a teraz,umelec a začínajúci fotograf pokúšajúci sa byť všade a zároveň postupne spomaľovať a zjednodušovať, vesmír tvoriaci cez človeka na malú chvíľu. KAIZEN

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

code