Novinky:
Domov » Myseľ » Starodávne cvičenia mysle a zvyky od mníchov
Zvyky mníchov

Starodávne cvičenia mysle a zvyky od mníchov

Nie je nič nové, že východné civilizácie vždy vedeli a stále vnímajú hlbšie ako my to, že svet dualít neexistuje. Neobviňovali sa za negatívne myšlienky, ktoré sú prirodzené, ale obrátili to na akciu- a tým je tréning mysle aby bola čoraz priezračnejšia, ako hladina jazera. Len naša konzumná spoločnosť vidí všetky udalosti a veci, čo sa nám dejú bez ako čierne a biele, vnímame rôzne “tragédie” ako niečo strašné a chceme sa tomu najradšej vyhnúť bez vnímania širších súvislotí, nevidiac, že sú často nevyhnutné k nášmu ďalšiemu rastu. Neobviňujú sa z toho, že schybia alebo majú negatívne myšlienky, pretože sme ľudia. Všeobecne je zdravé učiť sa naše emócie pozorovať, nechať ich plynúť, nezatláčať ich do tmavého kúta nášho podvedomia a venovať im minimálne toľko pozornosti, ako vonkajšej okolnosti alebo osobe pre ktorú akákoľvek emócia vznikla. Vtedy sa skôr vyrieši a osobya vzorce, ktoré sa v našom živote opakovali s rovnakými vlastnosťami sa vytratia. Samozrejme, ľahšie sa takéto niečo teoreticky opisuje, ako koná. No garantujem, že už len vnímanie problematiky z tohto uhla a najmä pozorovanie (nech je to čokoľvek) je míľový krok vpred.

Čo robia mnísi na tréning ich mysle či tela ? Tu je pár z ich starodávnych a osvedčených cvičení…

  • Rituál 21 dní

zvyky-mnichov-02Keď začíname s novými činnosťami, spravidla sa ocitneme mimo komfortnej zóny. To je zdravé, ľuďom prirodzená vlastnosť je lenivosť, ale mnísi prišli na jednu zaujimavú vec. A tým je, že pokiaľ určitý rituál alebo vec opakujeme pravidelne v rovnaký čas a dôsledne, po troch týždňoch sa ti stane našim zvykom, a už sa ti vykonáva jednoduchšie. Zuby si tiež umývaš automaticky, nerozmýšľaš nad tým, že sa ti nechce.

Vždy, keď zavádzaš nový zvyk, budeš sa cítiť trochu nepohodlne. Je to ako keď chceš rozchodiť nové topánky-najprv tlačia, ale čoskoro sedia ako druhá koža. Bolesť je často prezdvesťou osobného rastu. Keď prekročíš svoje hranice, odomkneš svoje duševné a fyzické zásoby, o ktorých si ani netušil.

Pred mnohými storočiami vyvinuli veľkí učitelia starovekého Východu filozofiu, ktorú nazývali kaizen.

->Toto japonské slovo znamená neustále, nikdy nekončiace zdokonaľovanie. Je to charakteristický znak každého človeka, ktorý žije povznesený život a váži si sám seba. Staré známe- vonkajší úspech sa začína vnútorným. Ak chceš zlepšiť svoj vonkajší svet, musíš najprv obohatiť ten vnútorný.Majstrovstvo ducha je DNA životného majstrovstva. Každý deň sa posúvaj za svoje hranice. Pracuj usilovne na rozvíjaní svojej mysle a tela a rob to, z čoho máš strach. Začni žiť energicky a s nespútaným nadšením. Sleduj ranné zore.

Rob veci, ktoré si vždy chcel robiť alebo byť, ale si ich nerobil, lebo si sám seba presvedčil, že si na to príliš mladý, starý, alebo chudobný. Priprav sa na povznášajúci život. Šťastie praje pripraveným.

Pozri sa na dieťa, nemá žiadne hranice. Jeho myseľ je čistá a plná potenciálu a neobmedzených možností. Keď sa rozvíja správnym smerom, dovedie ho k veľkoleposti. No keď ju naplníš negativizmom, privedie ho prinajlepšom k priemernosti. Chcem tým povedať, že žiaden zážitok nie je vo svojej podstate príjemný alebo nepríjemný. To z nich robí len tvoje myslenie. Dieťa môžeš vycvičiť tak, že bude niečo vnímať určitým pohľadom.

Všetko je záležitosť formovania mysle. Ako aj strach, je to sformovaná a vštiepená reakcia, zlozvyk, ktorý ti ľahko strávi energiu, kreativitu a tvojho ducha ak si nedáš pozor. Najlepšie ho uzemníš, že spoznáš jeho anatómiu tým, že sa mu postavíš. Metodicky vyhľadávaj a potom znič každú obavu, ktorá sa prešmykla do mysle. Je to ťažká cesta, ale stojí za to. Zmena je tou najmocnejšou silou v dnešnej spoločnosti. Väčšina sa jej bojí, no múdri ju vítajú. Podľa zenovej tradície tí, čo majú myseľ otvorenú novým myšlienkam-ktorých šálky sú vždy prázdne, sa budú stále posúvať za úspechmi s väčšou ľahkosťou. Neboj sa opýtať aj na najzákladnejšie veci.

  • Hlavne dýchať!

Určite už viete ako je dýchanie dôležité na regulovanie energie alebo emócií. Dýchať správne znamená žiť správne. Ako zvýšiť energiu ? Naučiť sa správne hlboko dýchať! Väčšina z nás síce vie, ako dýchať aby sme prežili, no nikdy sme sa nenaučili dýchať tak, aby sme prekvitali a prehlbovali našu prirodzenú vitalitu. Dýchame veľmi plytko, a tak prijímame nie taký dostatok kyslíka, aby naše telo fungovalo optimálne a často tým nevylučujeme škodlivé toxíny.

Začni aspoň s tým, že si dvakrát alebo trikrát denne vyčleníš minútu či dve v tichu a vedome dýchaj hlbšie a efektívnejšie. Tvoje brucho by sa malo pohybovať, keď si položíš ruky na žalúdok, je to test, že technika dýchania je správna.

Samota a ticho ťa spájajú s tvojim zdrojom kreativity a uvoľňujú neobmedzenú vesmírnu inteligenciu. Myseľ je sťaby jazero. V našom chaotickom svete má väčšina ľudí nepokojnú myseľ, sme plní vnútorného nepokoja. No keď si nájdeš každý deň čas na dýchanie a ticho, jazero tvojej mysle sa stane pokojné, a hladina hladká ako sklenená tabuľa.

 

  • Zapíš si to!

Nikdy nezasiahneš cieľ, ktorý nevidíš. Ľudia sa chcú mať lepšie,prekypovať energiou alebo byť spokojnejší. Ale keď sa ich spýtaš, aby ti presne povedali, čo chcú, nevedia to vyjadriť. Nevidia, aké je dôležité sadnúť si aspoň na desať minút raz za mesiac, spísať  si ciele a poriadne porozmýšľať nad cestou nášho života. Zadať si jasne definované ciele v mentálnej, fyzickej a duchovnej oblasti je pre ich uskutočnenie nevyhnutné.

Seneca povedal, že žiaden vietor nie je priaznivý pre námorníka, ktorý nepozná cieľ. Tým, že jasne vieme, čo v daných dňoch robíme nesprávne, vieme podniknúť efektívne kroky k náprave. Spíš si do stĺpcov činy a myšlienky, ciele a túžby a zhodnoť ich.Budeš prekvapený tým, čím sa zaoberáš. Tým, že si ich všetky napíšeš prehľadne na papier, dávaš podvedomiu signál, že myšlienka na dosiahnutie týchto cieľov je oveľa dôležitejšia ako zvyšných 59 999.

Vedel si, že hlavou ti denne prebehne 60 000 zautomatizovaných myšlienok, a 95% sú tie čo sa opakujú zo včera? Tvoja myseľ tak bude ako riadená strela podvedome vyhľadávať príležitosti na to, aby sa tvoj osud uskutočnil. Naozaj je to vedecký proces, len väčšina z nás si to neuvedomuje. Stalo sa ti niekedy, keď ťa zaujalo niečo nové, a potom si zistil, že neurobíš ani krok bez toho, aby si sa s touto témou nestretol? Sústreď svoju duševnú energiu na sebaobjavovanie.

Zisti, v čom vynikáš a čo ťa robí šťastným. Nikdy nie je neskoro. Možno sa venuješ právu, ale v skutočnosti si mal byť učiteľom. Možno by si mal byť maliarom alebo sochárom. Nech je to čokoľvek, nájdi svoju vášeň a nasleduj ju. Čoraz väčšie množstvo ľudí chápe, že to je v živote to, na čom skutočne záleží. Vesmír praje odvážnym.

 

  • Vstávať s východom slnka

Zvyky mníchov

Väčšina z nás spí viac, než potrebuje. Priemerný človek dokáže fungovať pri  6 hodinách spánku a byť zdravý a bdelý. Spánok je návyk a tak ako každý iný, dá sa vytrénovať tak, aby si dosiahol výsledky, aké chceš. Počas prvých dní budeš samozrejme unavený.No pozeraj sa na to ako na krátkodobé nepohodlie, ktoré ti prinesie dlhodobé výsledky. Nezabúdaj na rituál 21 dní, zvyk je železná košeľa. Čo znamená skoro ? Tak ako pri všetkom, aj pri tomto konaj tak, aby ti to vyhovovalo.

Žiadne extrémy, ale umiernený život. Máločo je prirodzenejšie než vstávanie pri kráse prvých slnečných lúčov nového dňa. Dôležitá je kvalita a nie kvantita spánku. Je lepšie mať 6 hodín neprerušovaného,hlbokého spánku než 10 hodín nezdravého. A tým je napríklad nezaťažovať žalúdok jedlom tesne pred spaním, lebo trávenie zníži jeho kvalitu. Alebo mnísi vedeli, že 10 minút pred spánkom a po ňom veľmi intenzívne ovplyvňuje tvoje podvedomie. V tomto čase by sa do mysle mali “naprogramovať” len najpokojnejšie myšlienky.

Akoby myseľ bola počítač. Čo do nej vložíš, to aj dostaneš. Takže predtým než ideš spať, nepozeraj správy, s nikým sa nehádaj, a dokonca si ani v mysli neprechádzaj udalosti dňa, nato si vyhraď iný čas. Jednoducho odpočívaj. Vypi hrnček bylinkového čaju, alebo počúvaj príjemnú, ukľudňujúcu hudbu, ktorá ťa pripraví na bohatý, obnovujúci spánok. A pamätaj na rituál 21. Po troch týždňoch sa to stane súčasťou tvojho života, a kľudne vstaneš dokonca o 6 pripravený vychutnať si ďalší deň.

 

  • Srdce ruže

Táto technika je staršia než štyri tisícročia. Jediné, čo potrebuješ je čerstvá ruža a tiché prostredie. Najlepšia by bola príroda, ale postačí aj tichá miestnosť. Začneš tým, že sa uprene dívaš do srdca ruže. Uprene sa na ňu dívaj. Všímaj si jej farbu, štruktúru a tvar. Vychutnávaj si jej vôňu a mysli iba na ten krásny objekt pred sebou. Spočiatku ti budú napadať rôzne myšlienky odpútavajúce tvoju pozornosť od srdca ruže.

To je známka netrénovanej mysle. Ale nemusíš sa báť, čoskoro ti to pôjde lepšie. Vtedy proste obráť svoju pozornosť na objekt pred sebou.

Zanedlho tvoja myseľ zosilnie a získa disciplínu. Ale aby bol tento rituál efektívny, ho musíš vykonávať každý deň. Počas prvých dní ti príde ťažké sa sústrediť na toto cvičenie hoci aj päť minút. Väčšina z nás žije v  takom horúčkovitom tempe, že pokoj a ticho sú pre nás až nepríjemné. Mnohí z tých, ktorí čítajú toto namietnu, že nemajú čas sedieť a zízať na kvet. Sú to tí istí ľudia, ktorí ti povedia, že nemajú čas tešiť sa z detského smiechu alebo prechádzok v daždi.

Človek nesmie dovoliť, aby pre hodiny a kalendár prestal vnímať skutočnosť, že každý jeden životný okamih je zázrakom a tajomstvom. Po týždni či dvoch by si mal byť schopný vykonávať toto cvičenie 20 minút bez toho, aby sa tvoja myseľ obracala  k iným veciam. Bude to prvé znamenie, že už nadobúdaš kontrolu nad svojou mysľou. Môže sa stať tvojim úžasným, schopným sluhom.

 

  • Čo by som robil, keby to bol môj posledny deň?

Keď nedokážeš myšlienky nechať voľne plynúť, skús sa vcítiť do zmyslu tejto otázky. V duchu si prejdi všetky veci, ktoré by si robil, komu by si zavolal a čo by si si vychutnal. Predstav si seba, ako tie to veci robíš s energiou. Ako by si sa správal k svojej rodine a kamarátom a aj to, ako by si pristupoval k neznámym ľudom, keby to bol posledný deň na tejto planéte.

Ako som už spomenula, keď prežívaš každý deň aspoň sčasti akoby bol tvoj posledný, tvoj život bude posvätnejší.Určite sa veľa z toho,čo by si spravil dá uskutočniť aj počas všedného deň (samozrejme v rámci reálnych možností xD). Budeš sa čudovať ako ti táto manifestácia a následná vďačnosť môže zlepšiť deň!

Yuyka

Zdroj cvičení: Kniha “Mních, ktorý predal svoje ferrari” a mních z Thajska, ktorý ma učil  lekciám.

5 jednoduchých spôsobov ako zvládnuť strach a prebudiť tak svoj skutočný vnútorný potenciál...

About Yuyka Lotos

Cestovateľ, pravdohľadač, warrior, dancer, tu a teraz,umelec a začínajúci fotograf pokúšajúci sa byť všade a zároveň postupne spomaľovať a zjednodušovať, vesmír tvoriaci cez človeka na malú chvíľu. KAIZEN

Pridaj koment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

code